Misschien eindelijk een goede reden om een American Express van Flying Blue te nemen

Misschien eindelijk een goede reden om een American Express van Flying Blue te nemen

De promo rewards van Flying Blue zijn normaal een beetje niksig, maar de laatste aanbieding geven een goede reden om een American Express van Flying Blue te nemen.
Misschien eindelijk een goede reden om een American Express van Flying Blue te nemen

Al bijna tien jaar ben ik aan het chagrijnen over KLM en het loyaliteitsprogramma van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Flying Blue. Waarom? Omdat het gemakkelijk is to shit in your own nest natuurlijk. In Nederland is alles zo goed geregeld dat het weer saai is. Dat geldt ook voor KLM: een dertien-in-een-dozijn airline, met stewardessen die allemaal Karin heten en allemaal precies 1 meter 79 centimeter zijn. Ze worden allemaal prima betaald en hebben allerlei privileges. Aan boord zijn ze zich zichtbaar gespeeld vriendelijk (je komt hier snel achter als je ook gewoon Nederlands spreekt en bekend bent met de Nederlandse culturele gebruiken) en zullen ze geen stap extra zetten. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Verongelijkt zijn ze vaak. En arrogant altijd. Bah.

Maar er zijn ook voordelen. Sinds jaar en dag publiceert Flying Blue, het loyaliteitsprogramma van KLM en Air France, maar ook van TAROM uit Roemenië, Kenya Airways uit… ja, Kenia dus en Aircalin uit Nieuw-Caledonië (wat nieuw Schotland betekent maar een Frans overzees gebiedsdeel is ten noordoosten van Australië), promo rewards (de zin was nog niet afgelopen). Promo rewards zijn aanbiedingen voor vliegtickets die je afrekent met punten. Flying Blue miles in dit geval. Het is een relevante maandelijkse aanbieding, omdat er blijkbaar meer dan twee miljoen Flying Blue leden in Nederland zijn. Veel.

Die promo rewards zijn altijd wat stoffig. Het zijn altijd van die niksige bestemmingen als Bahrein, Austin, Cotonou en Edmonton die in de aanbieding zijn en de aanbieding is dan altijd een schamele 25% korting (in punten dus) op een economyclassticket. Daar heb je weinig aan om twee redenen. Ten eerste wil helemaal niemand naar die bestemmingen (vandaar dat ze ook in de aanbieding worden gegooid) en ten tweede strooit Flying Blue er lustig op los met brandstoftoeslagen zodat je, ook al krijg je wat korting op je puntjes, alsnog flink moet bijleggen. Stom.

Ik was verbaasd toen de vorige promo rewards (ze worden altijd aan het begin van de maand gepubliceerd en de reisperiode is dan altijd ‘een tijdje hierna’) ergens op begonnen te lijken. Goed.

Allereerst een kleintje: 3750 Flying Blue puntjes voor een enkele reis in economy naar Londen. Voordeel: KLM (Cityhopper) vliegt op London City Airport (LCY) en dan hoef je niet nog anderhalf etmaal met het openbaar vervoer naar de botanische tuin, een Indiaas restaurant of dat historisch museum. Zo weinig puntjes heeft iedereen wel liggen en zo kun je er direct achter komen hoe fijn het is om punten te sparen. Als je met cash niet altijd een mooi tarief kunt vinden op een gewenste datum, dan kun je altijd proberen puntjes in te zetten. Handig.

Er is vét veel beschikbaarheid met dit tarief, ook in doorgaans duurdere periodes.
Wel wat bijleggen, maar dan lekker naar LCY vliegen.

De mooiste promo reward is het tarief in business class vanuit Europa naar Antananarivo (TNR) in Madagascar: 30000 Flying Blue miles. Voor die bestemming en die afstand is dat een megagoede deal, zelfs met de €281 aan toeslagen die je moet bijleggen. Super.

30.000 Miles voor business class tussen Europa en Madagascar is echt een goede deal.
Andersom natuurlijk ook.

Een andere topaanbieding is het tarief naar Bogota (BOG) in Colombia: 40250 Flying Blue miles en €251 aan toeslagen. Vanaf Amsterdam kun je rechtstreeks aan boord bij de eerder genoemde Karins met gemiddelde gezichtsuitdrukkingen. Gezellig.

Ook Europa naar Colombia in business class is in de aanbieding.
Rechstreeks met de blauwwitte rakker.

De grote vraag is nu natuurlijk hoe je die Flying Blue puntjes bij elkaar schraapt. Aangezien ik er dus achter ben gekomen dat er meer dan 2 miljoen Nederlanders er al een account hebben, ga ik er voorzichtig van uit dat de lezer dit wel weet én zelfs een stapeltje puntjes in dat account heeft verzameld. De American Express is dan de joker. Normaal zou ik áltijd een ‘gewone’ American Express aanraden omdat je dan je gespaarde Amexpunten kunt overboeken naar allerlei loyaliteitsprogramma’s, maar het enige voordeel van de American Express van Flying Blue is dat die Amexpunten (Membership Rewards of MR noemen we/ze ze) een betere wisselkoers hebben. Iedere MR is namelijk een Flying Blue mile waard terwijl je bij een gewone American Expresskaart 4 Flying Blue miles krijgt voor 5 MR. Jammer.

De moraal van het verhaal is dat ik nog steeds een gewone American Expresskaart de beste creditcard vind (lees er hier meer over) maar dat die van Flying Blue waarschijnlijk voor een enorme groep Nederlanders die toch al een account bij Flying Blue hebben een verstandige keuze is. Zeker als promo rewards ergens op beginnen te lijken zou je kunnen overwegen om te investeren in dit loyaliteitsprogramma.

Het is maar een suggestie.

Lees alles en krijg nieuwe posts in je mailbox