Hoe je als simpele Nederlander first class kunt vliegen

- Hoe je als simpele Nederlander first class kunt vliegen (dit artikel)
- Hoe je voor 15 euro 5,5 uur first class vliegt
- Hoe mijn baby first class vliegt voor €1,35
- In first class vliegen door een maand op Bali te zijn, voor €600
- Omgekeerd first class vliegen
First class vliegen is leuk. Dat komt omdat je in first class vaak in een aparte cabine aan boord zit, meestal enorm goede service krijgt, soms kaviaar, dure champagne, soms een limousineservice naar de luchthaven, aparte lounges en omdat er boven first class alleen privéjets zijn. En in privéjets zijn niet direct mensen om je heen aan wie je jezelf met zulke enorme luxe kunt spiegelen. Kortom, het is superoverdreven luxe. En daarom is first class leuk.
En hoewel we natuurlijk allemaal stoïcijnen en nuchtere Hollanders zijn, is first class iets wat we wel eens willen ervaren. Het ervaren is dan ook extra leuk als je gewoon, net als ik, een simpel inkomen hebt en nooit van je leven first class als normaal gaat ervaren. Bovendien: als je first class écht kunt betalen, dan is het niet meer speciaal. En ook niet meer leuk.
In dit artikel leg ik uit hoe je als simpele Hollandse boer, net als ik, first class kunt vliegen.
Nu verschillen de firstclasservaringen bij airlines nogal. Daar komt nog bij dat niet alle airlines een firstclasscabine aanbieden. Op de meeste toestellen is er economy class en business class en eventueel premium economy class. Soms is er alleen maar economy class en soms iets wat nog onder economy class bungelt (ik zie je, Ryanair).
Dus er is beperkte keuze en binnen de keuze ook nog best veel verschil.
First class op een toestel is voor een airline een weloverwogen keuze. Zo vliegt Qatar Airways alleen met firstclasscabines (van Doha) op Frankfurt, Londen, Parijs, Guangzhou, Melbourne, Sydney en Bangkok (en vice versa natuurlijk) en noemt het businessclassstoelen naar Koeweit, Muscat en Amman ook first class. En dat terwijl Qatar Airways in totaal op meer dan 160 bestemmingen vliegt. Er zijn dus ook meer dan honderd bestemmingen waar Qatar geen heil ziet in het aanbieden van firstclassstoelen.

Amsterdam
In het rijtje van Qatar Airways staat dus geen Amsterdam. Kennelijk is het voor Qatar Airways ook niet rendabel om op deze route een firstclasscabine aan te bieden. Ongetwijfeld zijn er te weinig rijkaards die van Doha naar Amsterdam of andersom willen reizen.
De enige nonstopbestemmingen (dus zonder tussenstop) die je vanaf Amsterdam in first class kunt bereizen zijn Toronto, Mumbai en New Delhi (allemaal met Jet Airways), Beijing (met China Eastern), Seoul (met Korean Air) en Dubai (met Emirates). Deze airlines hebben kennelijk wel een goede reden om een toestel met firstclassstoelen aan te bieden op routes van en naar Amsterdam.

Als je van (en naar) Amsterdam in first class wilt vliegen en je keuze wilt verbreden, dan dien je dus via een andere luchthaven te vliegen. Vanaf bijvoorbeeld Londen, Parijs, Frankfurt of Dubai dus. Je kunt dan een ticket boeken via die luchthaven (eerst in business en dan in first class of in first class in het geval van Emirates naar Dubai), of zelf een ticket boeken (in de klasse die je wilt) naar die andere luchthaven en een nieuwe boeking maken vanaf die andere luchthaven in first class.
Maar hoe je firstclasstickets boekt (en dan wel een beetje goedkoop), lees je verderop.
Minimale firstclasservaring
Als je graag first class wilt vliegen, maar puur om het ‘even’ te hebben ervaren, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om een korte route te kiezen. Maar over het algemeen is de kans groter dat er een firstclasscabine is in een toestel dat op een lange route vliegt dan op een korte route. De logica ga ik niet uitleggen want dat snap je hopelijk wel.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen die de regel bevestigen. Zo biedt Singapore Airlines firstclassstoelen aan op de route Jakarta — Singapore. Dat is een betrekkelijk kort stuk (korter nog dan Amsterdam — Oslo) wat in anderhalf uur gevlogen kan worden, maar kennelijk zijn er genoeg mensen die graag €1095 (enkel) of €1775 (retour) betalen om deze vlucht in first class te ervaren. Verschil moet er zijn. Hoe je zelf voor 0,5% van de prijs en wat punten en nog een heel stuk extra in first class kunt vliegen, lees je verderop.
Ook kun je met Emirates tussen Bangkok en Hong Kong (ongeveer 3 uur vliegen) in first class boeken voor minder dan €1000. Je betaalt (een beetje afhankelijk van aanbiedingen en prijsveranderingen) €815 van Bangkok naar Hong Kong en €914 de andere kant op. €1287 voor een retour Bangkok — Hongkong en €1095 een retour de andere kant op.

Nog steeds duur, maar als je lekker ergens in Zuidoost-Azië hangt en je wilt first class vliegen en je hebt er een ruime doezoe voor over, dan moet je dat vooral doen.
Maar het kan ook anders.
Punten
Je kunt natuurlijk ook je firstclasstickets met punten kopen. En met punten bedoel ik frequentflyermiles die je hebt verzameld bij een frequentflyerprogramma.
Hoe spaar je punten?
Er zijn talloze frequentflyerprogramma’s waarbij je punten kunt sparen als je vliegt. Je krijgt niet een punt per gevlogen mile (airmiles zijn dus niet per se airmiles) maar je krijgt wel meer punten als je verder vliegt, als je in een duurdere cabine vliegt en als je een hogere status hebt bij dat frequentflyerprogramma.
Hoe je precies, snel en handig zoveel mogelijk punten spaart, lees je in m’n boek Thuisblijven is duurder.
Gaandeweg zul je er in dit artikel ook heus wel achterkomen hoe dat puntensparen werkt.
Welke firstclasscabines zijn vet?
First class is zoals gezegd per airline verschillend. Binnen de Verenigde Staten is first class iets heel anders dan vanaf Singapore met Singapore Airlines naar buitenlandse bestemmingen. Daarom heb ik een lijstje gemaakt met vijf airlines die fijne first class aanbieden.
Er zijn er (veel) meer, maar het zou een compleet nieuw boek opleveren om ze allemaal te behandelen (maar laat me gerust weten of je hier behoefte aan hebt). Dus ik ga, in willekeurige volgorde, uitleggen hoe je met British Airways, Qatar Airways, Emirates, Cathay Pacific en Singapore Airlines in first class kunt vliegen.
British Airways
British Airways is de flag carrier van die gekke Britten en vliegt op moeilijk veel bestemmingen met first class aan boord. 57 stuks. Dus daar zijn de mogelijkheden bijna eindeloos.
Je kunt het gemakkelijkste first class vliegen door je ticket te betalen met Avios. Zo heten punten bij Executive Club, het frequentflyerprogramma van British Airways. Die punten kun je sparen door met airlines binnen de Oneworld-alliantie te vliegen, maar ook door ze van je American Express creditcard over te boeken, tegen een schappelijke wisselkoers van 5 Amexpunten tegen 4 Avios.
Als je die Avios inwisselt voor een ticket, dan betaal je een x aantal punten voor de gevlogen afstand. En dat is verdeeld in zones.
Zo betaal je voor vluchten tussen de 2001 en 3000 miles 42.500 punten, terwijl je voor vluchten tussen 3001 en 4000 miles al 68.000 punten betaalt.

Dus hoewel Doha (in Qatar) vanaf Londen maar 352 mijl verder is dan Koeweit, betaal je voor de ene vlucht 42.500 punten (want het is 2909 mijl) en voor de andere 68.000 punten (het is 3261 mijl). De les die je hieruit kunt leren is dat je je firstclasservaring kunt maximaliseren door een vlucht te kiezen die net past binnen de zone.

Er komt nog bij dat vluchten vanáf Londen vaak enorm belast zijn met gekke toeslagen. Kijk maar:

€425 bovenop die 42.500 punten. Nee bedankt.
De andere kant op, van Koeweit naar Londen, betaal je iets minder toeslagen, maar evenveel Avios. Kijk maar:

Dus, mocht je ooit ergens in het Midden-Oosten zijn en terug willen naar Europa, dan kun je ervoor kiezen om KWI—LHR te boeken voor 42.500 Avios en €199. Da’s toch beter dan de normale prijs: €4020.

Qatar Airways
Qatar Airways is geen misselijke airline. Regelmatig wint het allerlei prijzen voor gastvrijheid en service. First class bij Qatar Airways is dan ook een feestje.
Qatar heeft zoals gezegd maar een klein aantal routes waar het first class op aanbiedt. Die in het Midden-Oosten zijn weliswaar het kortst (en ook met punten betrekkelijk goedkoop), maar je zit dan ook gewoon in een ‘normale’ businessclassstoel en niet in een suite, zoals het hoort in first class.
Van Doha naar het eerder benoemde Koeweit is het maar 18.000 Avios en €64. Je kunt dus, omdat British Airways een partner is van Qatar Airways, een ticket boeken bij de ene airline voor de andere. Maar goed, dat had je al in m’n boek gelezen.

Het is voor de lounge weliswaar prima om een klein firstclassvluchtje te pakken (je krijgt toegang tot de Al Safwa first class lounge in Doha, voor je vlucht), voor de stoel hoef je het niet te doen. Dan moet je toch echt een vlucht pakken met ‘echte’ firstclassstoelen. Zoals hierboven staat, vliegt Qatar op Frankfurt, Londen, Parijs, Guangzhou, Melbourne, Sydney en Bangkok met een firstclasscabine. En zoals hierboven ook staat, kun je firstclasstickets met Avios boeken. Dus laten we de bestemmingen eens invoeren op gcmap.com om te kijken wat de afstanden zijn (we betalen met Avios immers per afstandzone).

Zoals we kunnen zien aan de tabel onder het kaartje (niet in de kaart zelf), is er maar één route die ‘een voordelige afstand’ heeft en dat is de vlucht naar Frankfurt. Die blijft mooi onder de 3000 mijl, wat dus betekent dat je ‘m voor 50.000 Avios kunt boeken. Nu zal de oplettende lezer natuurlijk denken dat we net 42.500 Avios betaalden voor een ticket in dezelfde zone, maar die was dus met British Airways, en deze met Qatar. Het wordt er niet makkelijker op.

De vlucht van Doha naar Frankfurt kun je boeken voor 50.000 Avios en €113. Daar krijg je dus 6,5 uur first class voor én een bezoekje aan de Al Safwa first class lounge. Lijkt me een mooie deal. Nogmaals: die Avios kun je krijgen door je American Expresspunten over te zetten naar British Airways Avios, tegen een koers van 5 Amexpunten tegen 4 Avios. Je hebt er dus 62.500 punten voor nodig. En die €113 dus.
Met cash betaal je €3774.

Er gaat een rechtstreekse trein (vanaf €59 in first class hehehe) naar Amsterdam vanaf Frankfurt trouwens, mocht je je daar druk om maken.
Emirates
Emirates is nogal populair op Youtube volgens mij, en dat hebben we aan Casey Neistat te danken. Het met nepgoud ondergekotste interieur in de vele firstclasscabines is ongeëvenaard en voor veel mensen die achterlijk zijn het ultieme bewijs dat het ‘luxe’ is. Het is ook luxe hoor. Emirates is buitencategorie. Dus laten we op zoek gaan naar een leuk firstclassticket.
Er is wel een probleem. Emirates is namelijk niet echt vrienden met andere airlines. Dat komt omdat ze niet in een alliantie zitten. Ja, ze hebben zelf wel wat losse afspraken, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Ik spaarde in een grijs verleden ooit puntjes bij Emirates, toen ik nog wel eens met Emirates vloog. Toen ik er 27.500 had, kon ik ze inwisselen voor een enkeltje in business class van Bangkok naar Hong Kong. Voor 38.500 kun je dat in first class doen.
Er zit dus niet veel anders op dan wachten tot je rijk bent of jarenlang punten sparen bij Emirates (of deze truc toepassen).
Volgende bedrijf!
PS. Je kunt trouwens wel €410 (enkel) of €657 (retour) betalen voor een ticket van Colombo (Sri Lanka) naar Malé in de Malediven. Dan zit je dus wel maximaal 1,5 uur (of 3 natuurlijk) in je aparte suite. Kijk maar even of dat een reële optie is voor je.
Cathay Pacific

Ahhhhh Cathay. Mijn Oosterse liefde. De flag carrier van Hong Kong, één van mijn favorietste steden. Cathay Pacific is fantastisch. De luchthaven ook. Én Cathay is inmiddels het derde bewijs waarom het handig is om punten te sparen bij het frequentflyerprogramma van British Airways, Executive Club. Want je kunt ook met Aviospuntjes tickets bij Cathay kopen. Laten we dat eens proberen.
We kijken eerst welke routes een firstclassproduct hebben bij Cathay Pacific.
Dat zijn vluchten tussen Hong Kong en Boston, Chicago, Frankfurt, Londen Heathrow (soms), Los Angeles (soms), Milan, New York JFK, Parijs (soms), San Francisco (soms), Tokio Haneda (soms), Vancouver (soms) en Zürich en tussen Vancouver en New York JFK. Ik maak wel weer even een kaartje en een tabelletje op gcmap.com


Er springen er twee tussenuit: de vlucht naar Tokio Haneda is betrekkelijk kort en ook die tussen Vancouver en New York is niet lang, maar nog steeds, met 2449 mijl, in de onderste helft van de 2001-3000 mijl-zone.
Eens kijken wat zulke vluchtjes moeten kosten:

40.000 Avios en €49 piek dus tussen Hong Kong en Tokio. Met als kanttekening dat beschikbaarheid voor firstclasstickets, te boeken met Avios, enorm beperkt is. Ze zou dan bijna je tripje om je firstclassvlucht heen moeten bouwen, wat op zich natuurlijk een mooi avontuur is.

Tussen New York JFK en Vancouver, een vlucht van zes uur, betaal je 50.000 Avios en €37. Dat is honderd(!) keer zoveel als je cash betaalt.

Een kleine toevoeging hier is dat natuurlijk de firstclasslounge een mooie start van je trip kan zijn. In zo’n lounge kun je lekker ontspannen tjappen en zuipen in meestal aardige luxe. Vanzelfsprekend is alles er gratis.
Zo’n vlucht van Cathay Pacific tussen New York JFK en Vancouver wordt uitgevoerd vanwege de fifth freedom, dat (onder andere) betekent dat airlines uit land A vluchten mogen uitvoeren tussen land B en C. Maar dat betekent ook (niet automatisch) dat er geen Cathay Pacificlounge is in New York. Dus je mag gewoon tussen de normale businessclasspassagiers en mensen met een beetje status bij een frequentflyerprogramma (klootjesvolk zoals ik) plaatsnemen.

In dit geval is het dus aan te raden om voor de vlucht tussen Hong Kong en Tokio te gaan (check een uitgebreide vluchtreview hier). Op de luchthaven van Hong Kong heeft Cathay Pacific namelijk vier lounges met nog twee extra firstclasslounges. Allemaal in de prachtige stijl van Cathay, en die firstclasslounges zijn voorzien van champagnebarren, bedden, baden, douches, restaurants etcetera. Zonder dus klootjesvolk zoals jij en ik.
Singapore Airlines

Over firstclasslounges gesproken: The Private Room van Singapore Airlines is something else. Normaal gesproken kun je met een bepaalde status bij een frequentflyerprogramma of met een firstclassticket van de ene airline ook wel terecht in een firstclasslounge van de andere airline. Maar bij Singapore Airlines is er ook nog The Private Room. Het is een firstclasslounge (met ook weer aparte kamers) in een firstclasslounge (in een businessclasslounge). Snap je het nog? Exclusief is het.
Bovendien heb je als firstclasspassagier van Singapore Airlines een aparte ingang op de luchthaven, kun je inchecken in een aparte firstclassruimte en ga je door speciale firstclasspaspoortcontrole.
En je krijgt er toegang toe, als je first class vliegt met Singapore Airlines. Top.
Hoe doen we dat?
Singapore Airlines heeft zelf een prima frequentflyerprogramma, KrisFlyer, waar je punten mee kunt sparen door te vliegen met Singapore Airlines en hun partners, voornamelijk airlines in Star Alliance. Maar je kunt ook, tegen een wisselkoers van 5:4, je American Expresspunten inwisselen voor Singapore Airlines KrisFlyermiles.
Maar laten we eerst even kijken op welke routes Singapore Airlines first class vliegt.
Er zijn veel opties (je hoeft niet op die link te klikken). We kunnen hier ook lezen dat er nogal een verschil is in firstclassstoelen bij Singapore Airlines. Er zijn namelijk stoelen en suites, maar er zijn ook oude stoelen en oude suites. Het mooiste is natuurlijk de nieuwste suite want dat is een aparte ruimte met zowel een stoel als een bed. Ja. Maar de beschikbaarheid is lastig te vinden (er zijn maar weinig vliegtuigen met deze suite aan boord en Singapore Airlines verkoopt ze liever voor geld dan voor punten, dus ze zijn nauwelijks te vinden). Die oude suite ziet er echt oud uit en die nieuwe stoel is ook prima (heb het zelf mogen ervaren).
Laten we eens kijken wat het in KrisFlyermiles kost om in first class te vliegen. Daartoe hanteren we een zogenaamde Award chart.

Het kost dus 53.000 punten om in first class van Singapore (Zone 1) naar Beijing of Shanghai (Zone 5) te vliegen. Maar, zoals je kunt zien, kost het vanuit Zone 2 en Zone 3 evenveel om naar Zone 5 te vliegen. En met een beetje logisch denkwerk weten we dat dat betekent dat je twee firstclassvluchten kunt pakken voor die 53.000 punten. Eentje naar Singapore en eentje vanuit Singapore (met tussendoor die lounge natuurlijk).
Overigens kun je zelfs voor slechts 40.500 punten van Zone 2 (Maleisië, Brunei en Indonesië), via Singapore dus, naar Zone 4 (Zuid-China, Hong Kong en Taiwan).
Laten we eens kijken wat dat betekent.

Zoals je ziet kun je dus van Jakarta in Indonesië via Singapore naar Hong Kong vliegen, voor 40.500 punten en €6. De stop mag zo maximaal 24 uur zijn en met meerdere vluchten per dag tussen Jakarta en Singapore en Singapore en Hong Kong heb je aardig wat mogelijkheden. Als je zelf gaat zoeken op de website van Singapore Airlines, zul je zien dat beschikbaarheid van de suite op de Airbus A380 moeilijk te vinden is.
Bottom line
Het is niet heel gemakkelijk om first class te vliegen als je niet thunderrijk bent. Maar dat is nogal een open deur. Tegelijk is er veel mogelijk als je goed onderzoekt welke zones relatief goed te boeken zijn met punten. Die punten kun je dan weer prima overzetten van je American Expresskaart.
Overigens is dit hele artikel een argument om altijd punten te sparen. Ook als je denkt dat je er nooit wat aan gaat hebben. Niemand kan in de toekomst kijken en iedereen die veel vliegt en geen punten spaart, baalt dat zij/hij niet vanaf het begin punten is gaan sparen.
Hoe je zo goed mogelijk punten spaart, lees je in mijn boek Thuisblijven is duurder.
PS Als je met enige inspanning al betrekkelijk voordelig first class kunt vliegen, realiseer je dan hoe makkelijk het is om in business class of economy class te vliegen voor weinig.
PPS Check m'n site Yelmair voor heel veel ticket deals.