De beste dag om een vliegticket te boeken

In een fictief dorp zijn er twee slagers. De ene slager (die toevallig meneer Bakker heet) bedient de ene helft van het dorp en de andere slager bedient de andere helft. Dan besluit de ene slager een advertentie voor worstjes in de lokale krant te zetten (voor €100,- per week), waardoor hij 10% van de klanten van de andere slager afsnoept en dus 55% van de mensen in het dorp als klant krijgt. Die andere slager zit niet bij de pakken neer en besluit een advertentie te plaatsen voor kipschnitzels op de website van de plaatselijke voetbalvereniging (voor €100,- per week). Daarmee snoept hij weer een even groot deel klanten af van die andere slager en bedienen ze beide weer 50% van het dorp en is er niets veranderd. Behalve dat ze nu allebei €100,- per week aan marketing uitgeven. En de plaatselijke voetbalvereniging een nieuwe ballentas voor Dames 2 kan kopen.

Dezelfde situatie is ieder jaar in januari gaande met vliegticketaanbieders. Kennelijk hebben vliegticketaanbieders bedacht dat mensen dan hun ticket voor ‘de zomervakantie’ moeten boeken. De ene aanbieder plaatst banners, de andere billboards op het station en er is een aanbieder die Werelddealweken heeft bedacht (+€10 boekingskosten, lol). En dan zijn er nog vliegticketaanbieders die van alles wat doen. En niet voor €100,- per week, maar iets meer.

Er is ook een vliegticketaanbieder die het anders aanpakt. En dat is tix.nl. Tix heeft namelijk precies in die maand een onderzoek bedacht. De resultaten hebben ze gepubliceerd in een blogpost en verstuurd naar allerlei media. In dat zogenaamde onderzoek kwam naar voren dat je vóór 28 januari je vliegticket voor ‘de zomervakantie’ moet boeken, want dan heb ‘ben je goedkoper uit dan gemiddeld’. Wat ‘de zomervakantie’ is, werd er niet bij vermeld (dat is nogal een lange periode overigens, met wat overlap per regio als je kijkt naar bouwvak en schoolvakanties). Evenmin wordt vermeld om wat voor vliegtickets het gaat (behalve ‘alles langer dan 5 dagen voor 2 personen’. En de onderzoeksdata werden ook niet gepubliceerd. Maar wel een grafiekje met mooie glooiende lijntjes.

Bron: tix.nl

Hey, maar dat kwam even mooi uit. Dat je voor 28 januari een vliegticket moet boeken. En dat het onderzoek op 24 januari gepubliceerd was. En dat je bij tix.nl die tickets kunt boeken!

Ik vind het fantastisch efficiënte marketing. Geen billboards, banners, Instagramreclames of krantenadvertenties, maar net doen alsof je onderzoek doet. En LINDAnieuws en alle vergelijkbare online magazines die verlegen zitten om ‘nieuws’ publiceren het gretig. Ik feliciteer Wiep Knol (die de persberichtjes stuurde) van Tix.nl dan ook van harte met dit overweldigende succes.

Maar de domme waarheid is natuurlijk helemaal niet dat je per se op een specifiek tijdstip je ticket moet boeken. En zeker niet als er niet bij wordt verteld om wat voor ticket het gaat. Of wat ‘de zomervakantie’ is. Dat is veel te gemiddeld om een precies antwoord te geven.

Dat is hetzelfde als gemiddeld beste tijd berekenen om ‘te eten’ of ‘de trein te nemen’. Daar heb je toch geen kloot aan?

Maar precieze antwoorden zijn wel gemakkelijk te onthouden. ‘Boek op dinsdag’, ‘Boek voor 28 januari’, ‘Wis je cookies’, ‘Boek bij tix.nl’. Je hoeft het maar één keer over te lezen en je hebt het in je hoofd geprent.

Maar het is niet waar.

Vliegtickets zijn meestal heel ver van te voren (>10 maanden) en vlak van tevoren (<1 maand) duurder dan gemiddeld, maar niet altijd. En omdat Tix.nl dingen zo zeker weet, kan ik dat met één voorbeeld ontkrachten (en ik doe het met twee): ik boekte op 5 december 2017 een ticket naar Kaapstad op 5 december 2017 (voor de rekenwonders: dat is inderdaad dezelfde dag) voor de laagste prijs die ik ooit betaalde (€483,-) en boekte op 12 januari 2017 een ticket naar Tokyo op 14 november 2017 (dat is dus 11 maanden van tevoren) in business class voor €640,-.

Als Tix.nl zegt dat alle zwanen wit zijn, dan hoef je maar één zwarte zwaan te vinden.

Maar we hadden het kunnen weten. Tix.nl promoot zichzelf namelijk met het superlatief ‘altijd de beste deal’.

Uitstekend altijd de extra beste

En ook dát kun je met een enkele zoekopdracht ontkrachten.

Bijvoorbeeld, ik roep maar iets, van Amsterdam naar Hong Kong van 13 maart t/m 3 april 2018. Als ik de beste deal zou vinden bij Tix.nl, dan zou ik daar voor precies dezelfde ticket het minste betalen. In ieder geval minder dan bij bijvoorbeeld de airline zelf, want het is fijner om direct bij een airline te boeken, mocht er iets mis gaan.

Eens kijken wat zoiets kost bij Tix.nl:

Onthoud de vluchttijden maar even

€442 en een cent dus. Een simpele zoekopdracht op Momondo indiceert al dat dat niet per se de ‘beste’ deal is, want via Schipholtickets is letterlijk precies hetzelfde vliegticket met British Airways via Londen Heathrow €418.

Hetzelfde ticket?
Schipholtickets, check even je grammaticaal foute slogan pls

En direct bij British Airways betaal je €431 en een cent. Kijk:

Lekker zonder reisbureau

Wat is dan precies die ‘beste’ deal, Tix.nl?

Dus

  • Zelf onderzoek verzinnen en op het juiste moment met een persbericht de wereld in slingeren is tering goede marketing;
  • Je bedrijf met superlatieven vermarkten is riskant (en lelijk);
  • Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend;
  • Ik denk wel dat tix.nl soms de goedkoopste is;
  • Ik denk ook dat schipholtickets.nl soms de goedkoopste is;
  • Het verzonnen onderzoek van Tix.nl ‘klopt’ wel, maar je hebt er niets aan;
  • Wanneer is ‘de zomervakantie’?;
  • De enige datum die je moet onthouden is de dag na je vertrek. Boek voor die datum je vliegticket;
  • Check eens Yelmair, een site met (veel) ticketdeals.