Hoe mijn baby first class vliegt voor €1,35

Hoe mijn baby first class vliegt voor €1,35

Dit is een blogpost met uitleg over hoe je first class kunt vliegen met een baby, voor heel weinig geld.
Hoe mijn baby first class vliegt voor €1,35

Meer over first class vliegen:

Eergisteren boekte ik een ticket van Amsterdam via Doha (in Qatar) naar Bangkok (in Thailand) voor mijn vriendin, mijn baby en mezelf in Qatar Airways business en first class voor €435 in totaal. De normale prijs voor deze vluchten is €14.553 voor ons drieën. Dat is een mooie korting van 97%.

En de totale prijs voor het ticket van onze baby was maar €1,35. Dat is ook niet veel.

Van d'r eigen rekening betaald!

Wat is de truc?

Ik moet bij het begin beginnen. Dat komt omdat er ook mensen bij deze tekst terecht komen die helemaal niet weten dat ik een vliegtuignerdje ben en ook nooit iets van Thuisblijven is duurder of Yelmair gezien hebben.

Akkoord?

Akkoord.

Daar gaan we.

Aan boord van vliegtuigen bestaat er verschillende serviceklasses. De meeste mensen weten dat er een verschil is tussen economy class en business class. De eerste is wat minder fijn dan de tweede. Maar de verschillen kunnen enorm groot zijn. De verschillen tussen economy en business maar ook de verschillen tussen economy bij de ene luchtvaartmaatschappij (of: airline) en de andere. En soms is er ook een groot verschil tussen business in het ene en het andere toestel van dezelfde airline.

Hoe komt dat?

Er is geen commissie die een lijst met vereisten opstelt waar economy class en business class aan moeten voldoen. En airlines moeten het dus, afgezien van veiligheidsvoorschriften en andere wet- en regelgeving, helemaal zelf weten. Laat er een trosje marketeers op los en ga uit van een paar duizend airlines en je ziet door de bomen het bos niet meer. Daar komt nog bij dat er nu ook allemaal zogenaamde lowcost airlines zijn die het product economy class aan het uitkleden zijn tot het minimale wat je nodig hebt om door de lucht van A naar B te gaan. Niemand weet meer precies wat ‘ie aan boord kan verwachten.

Onhandig.

window seat
Economy class of business class op een airline in Europa. Het kan allebei.

Weet je wie helemaal roet in het eten gooit? Het heldere licht dat heeft bedacht dat premium economy ook iets is. Een soort tussenweg waar niemand blij van wordt: de economyclasspassagier die dit eens probeert, denkt ‘is dit het nou?’ en de businessclasspassagier die dit eens probeert, denkt ‘ooh ik had ook gewoon economy kunnen boeken voor de helft van de prijs’. Maar het doet het goed bij marketeers en bij mensen die erin trappen en je kunt er een mooie marge op pakken.

En dan heb je ook nog first class. Een categorie weer boven business, maar soms ook het equivalent van business en in sommige gevallen, bijvoorbeeld op binnenlandse vluchten in de Verenigde Staten, te vergelijken met economy class van de wat betere airlines elders op de wereld.

Kortom: het wordt er allemaal niet overzichtelijker op.

Kunnen we dan helemaal niets zeker weten? Jawel, namelijk:

  • Economy class is altijd de laagste klasse aan boord.
  • Economy is bijna altijd de grootste klasse aan boord, met de meeste stoelen. Soms is het hele vliegtuig gevuld met economy class en is er geen verschil tussen de stoelen, behalve de plek van de stoel in het vliegtuig en hoeveel buurmannen met ellebogen je hebt.
  • Als er alleen maar economyclassstoelen aan boord zijn, wordt de klasse vaak niet expliciet genoemd.
  • Premium economy zit op hetzelfde toestel altijd (qua klasse en meestal ook fysiek) tussen economy en business in.
  • Business class is altijd hoger dan economy en premium economy op hetzelfde toestel.
  • First class is altijd de hoogste klasse aan boord, maar is op maar een heel klein deel van de vluchten aanwezig.
  • Meestal zit de hoogste klasse (dus vaak business, maar soms first) helemaal vooraan in het vliegtuig en kom je daar als economyclasspassagier niet doorheen, maar soms wel.

Wat zijn dan onzekerheden?

  • Alle klasses kunnen door de airline een andere naam krijgen. Zo noemt Ethiopian Airlines haar business class Cloud Nine en heet first class bij Air France La Premiere. De business class bij British Airways heet Club Europe in Europa, maar Club World over de rest van de wereld en de dienstdoende marketeer noemt het more than just a seat. Moet hij weten.
  • Airlines kunnen op verschillende toestellen verschillende stoelen plaatsen en daardoor kun je dus, afhankelijk van het toestel, een andere stoel krijgen in dezelfde klasse.
  • Er zijn verschillen tussen het niveau van de klasses tussen airlines.

Als het per airline en per toestel verschilt wat voor stoel je onder je kont krijgt, hoe kom je er dan voor het boeken achter wélke stoel dat is?

Dat is een goede vraag, lieve lezer, en daar zijn beproefde methoden voor, maar op het einde van de uitleg zit er nog een addertje onder het gras.

  • In bijna alle vliegticketzoekmachines kun je zien welk toestel de vlucht uitvoert. Als er bijvoorbeeld ‘Airbus A350-900’ op een vlucht met Thai Airways van Parijs naar Bangkok, dan kun je simpelweg ‘airbus a350-900 economy class thai airways’ googelen om te zien wat je kunt aantreffen. Misschien moet je er ‘flight review’ achter zetten zodat je een Youtubevideo van iemand aan boord kunt kijken en je weet het bijna helemaal zeker. Vergeet de route te vermelden in je zoekopdracht omdat het dus juist gaat om het toestel, niet om de route. Airlines kunnen verschillende toestellen inzetten op dezelfde route, op andere dagen en tijdstippen.
  • Een simpele heuristiek kan ook zijn: bij alle vluchten langer dan 6 uur, vlieg je waarschijnlijk in een widebody toestel (eentje met twee gangpaden) en bijna al die toestellen hebben tenminste een tv-schermpje en waarschijnlijk een hapje en een drankje. Maar niet altijd. Dit was immers het lijstje met onzekerheden.

Het addertje onder het gras is dat airlines weliswaar een planning maken met daarin welk toestel ze op welk moment op welke route inzetten (en welke stoelen ze aan boord hebben), maar dat er om wat voor reden dan ook dingen gewijzigd kunnen worden en je dus zomaar een mindere (of betere) ervaring kunt hebben aan boord. Zo kun je dus vol verwachting een mooie stoel boeken, maar krijg je toch wat anders (of andersom).

Twee voorbeelden:

  • Ik boekte een ticket tussen Toronto (YYZ) en Vancouver (YVR) met Air Canada in business class op een Boeing 777 en verwachtte een mooie stoel, maar het toestel werd gewijzigd naar een Airbus A321 en kreeg een minder mooie stoel.
De stoel die ik wilde.
De stoel die ik kreeg.
  • Ik boekte een ticket tussen Amsterdam (AMS) en Helsinki (HEL) met Finnair in business class en verwachtte een aardige stoel, maar het toestel werd gewijzigd en ik kreeg opeens de net opgeleverde nieuwste stoel.
De nieuwste stoel aan boord bij Finnair (die ook nog lekker nieuw en niet naar oude windjes rook).

De moraal van het verhaal is: als je economy vliegt, boeit het allemaal niet zo veel, maar als je business (of first) wil vliegen, dan wil je absoluut van tevoren weten op welke stoel je (hoogstwaarschijnlijk, bij geen wijzigingen) terecht komt. Business kan een eigen suite aan boord zijn, maar ook nauwelijks iets meer dan economy.

En ja, het is, vind ik, heel raar dat airlines dezelfde prijs vragen voor compleet andere stoelen aan boord van verschillende toestellen. Bijvoorbeeld Turkish Airlines vraagt in business class tussen Amsterdam (AMS) en Istanbul (IST) en vice versa dezelfde prijs business class in een Airbus A320 (je zit bij je buurman op schoot), een Airbus A330 (het is wel best maar je bent ook in 1998) en een Airbus A350 (net vernieuwd, helemaal top en luxury).

Goede keuze gemaakt (en blessed dat Turkis Hairlines geen plane swap deed).
Ja maar business class is vet duur dus ik vlieg dat nooit.

Business class is doorgaans flink duurder dan economy class. Het kost precies zoveel als mensen ervoor bereid zijn te betalen (over waarom vliegtickets de prijs hebben die ze hebben, staat in Thuisblijven is duurder een uitgebreide verhandeling). Juist daarom vind ik het raar dat airlines het over één kam scheren en vind ik het belangrijk dat reizigers van tevoren kunnen weten wat ze boeken.

Nu heb ik zelf, afgezien van een paar error fares, nog nooit met geld betaald voor business en first class. Ik heb er, net als velen van u, simpelweg het geld niet voor en als we wat stoerder doen, het geld niet voor over.

Ik betaal wél graag voor business en first met punten.

Ah ja, Airmiles, hoor ik u zeggen.

De beste uitleg van frequent flyer miles staat in Thuisblijven is duurder, maar de samenvatting is dat je ze het beste kunt vergelijken met spaarzegels voor nieuwe messen bij de Albert Heijn. Bij aankoop van zoveel euro (of mijlen) aan vliegtickets krijg je punten, en bij voldoende punten kun je er geen messen maar vliegtickets van kopen. Zo’n beetje iedere airline heeft een loyaliteitsprogramma dat zo werkt en vaak werken airlines samen. Dan kun je met de spaarzegeltjes van British Airways een vlucht boeken bij Qatar Airways bijvoorbeeld. Wel zo handig, want anders kon je alleen bij de ene airline sparen voor tickets bij die ene airline.

Puntenwaarde

Als je genoeg punten hebt gespaard, lever je ze samen met een klein bedrag in bij de Albert Heijn en ontvang je nieuwe mes. Dat is precies zo met punten bij airlines. Een vlucht tussen Amsterdam (AMS) en Kaapstad (CPT) kun je afrekenen in punten plus belastingen:

Een stapel 'punten' en tweehonderdéén piek negenenveertig voor business class naar Kaapstad. Op de website van Air France, maar een vlucht van KLM.

De sneltrein

Er is een snelle manier om aan (veel) punten te komen om je vliegtickets mee af te rekenen en dat is de American Express creditcard. Dat zit zo: ook bij American Express kun je punten sparen en die punten kun je weer omwisselen voor de punten bij je favoriete airline. En je krijgt al bij het aanvragen van zo’n kaart een stapeltje punten waar je direct wat mee kunt. Vervolgens krijg je 1 komma zoveel American Expresspunten (membership rewards worden ze genoemd) per uitgegeven euro. Dat gaat niet snel, maar als je er grote aankopen mee betaalt (zoals vakanties, elektronica, je boodschappen en weet ik wat), tikt het toch lekker aan op den duur. Bovendien zijn je aankopen verzekerd, maar over de verdere voordelen van die kaart verwijs ik je graag naar een apart artikel.

Amexpunten kun je overboeken naar airlinepunten.

De wisselkoers tussen American Express Membership Rewards en punten van airlines verschilt, maar de meeste punten kunnen met een koers van 5:4 overgeboekt worden. 5000 membership rewards zijn zo 4000 Flying Blue miles, of British Airways Avios, of Singapore Airlines Krisflyer miles of Cathay Pacific AsiaMiles.

Als je je membership rewards van American Express naar je account bij een airline hebt gestuurd, heb je daar een krediet opgebouwd dat je kunt inzetten bij een airline.

Je kunt vliegtickets dus boeken met punten en geld, maar hoe werkt dat dan?

Ik weet niet wat het is, maar websites en de daarbij behorende klantvriendelijkheid van airlines laat keer op keer te wensen over. Het is niet zo dat je inlogt en dat er dan altijd in beeld staat ‘Hey je hebt ook nog punten, die kun je ook gebruiken’. Nee, je moet eerst inloggen, dan op ‘ik wil graag zoeken met punten’ klikken en dan kom je in een aparte afdeling van de website waar je maar heel beperkt vliegtickets kunt vinden omdat niet iedere stoel met punten en met geld geboekt kan worden, maar er juist per vlucht een select aantal stoelen beschikbaar is om te betalen met punten.

Onhandig. En ja, dat vind ik ook.

Nu moeten we even concreet worden. De helft van de lezers is afgehaakt en de andere helft is in slaap gesukkeld.

In mijn geval leek het me wel een keer leuk om naar Bangkok (BKK) te gaan. De vlucht ernaartoe kan op verschillende manieren. Met duizenden airlines en duizenden luchthavens zijn er veel manieren om er te komen, maar ticketzoekmachines geven vaak de meest gunstige manieren weer: directe vluchten en vluchten met zo weinig mogelijk stops die zo kort mogelijk duren voor een zo laag mogelijke prijs.

Maar ik weet al dat ik in business class wil vliegen en met punten wil betalen maar hoe weet ik dan waar ik dat kan boeken met welke airline en hoe veel punten dat precies is?

Dat is nu ook precies het manco van boeken met punten: omdat het bij verschillende airlines kan, en je er als derde partij geen zak mee kunt verdienen, is er geen zoekmachine die het je vertelt. Er is nergens online te vinden op welke verschillende manieren ik, met punten, ergens in oktober of november tussen Amsterdam en Bangkok kan vliegen.

Wat ik wel kan doen is vragen aan Awardhacker hoeveel punten de route kost bij verschillende loyaliteitsprogramma’s, maar dan moet er maar net beschikbaarheid zijn op de datum waarop ik graag wil vliegen.

Wat een gedoe. Om een goede keuze te maken moet je dus van tevoren weten:

  • welke airlines tussen welke steden vliegen;
  • op welke airlines je vluchten kunt boeken bij welk loyaliteitsprogramma;
  • hoeveel punten een vlucht kost (en waarom);
  • welke stoel op welke vlucht te boeken is;
  • welke airline welke stoelen heeft;
  • of er beschikbaarheid is op de datum die je wil vliegen.

Ik zou bijna willen concluderen dat dat hele spelletje van punten boeken frustrerend en onbevredigend is. Maar ik beloof dat er een leuk einde aan zit.

De basis van de ontspannen wereldreiziger is flexibel zijn in reisdagen. Als je per se op een bepaalde dag wil vliegen, dan beperk je het aantal mogelijkheden. Als je ergens in november wil vliegen, dan kan het puzzelen beginnen.

Het beperkt het aantal opties, maar het maakt zoeken dan wel weer overzichtelijker als je heel erg graag in een bepaalde stoel op een bepaald vliegtuig bij een bepaalde airline te willen vliegen.

Zo had ik de wens om, samen met mijn vriendin en baby, graag een keer first class bij Qatar Airways te vliegen op een Airbus A380. Waarom? Omdat ik dat een tof toestel vind en omdat ik het vermoeden had dat first class nogal een leuke ervaring is. Zeker met een baby. En ik wist dat babytickets bij veel airlines standaard ‘10% van de prijs’ waren, dus waarom niet een baby meenemen? Deze vermoedens waren in mij geïnstalleerd door het kijken van vele flight reviews. Ergens in mijn achterhoofd nestelde zich een ‘als het kan, dan een keer Qatar Airways first class op Airbus A380’.

Keurige kinderstoel, volgens mij.

Gelukkig kun je tussen Doha (DOH) en Bangkok (BKK) die first class vliegen, maar zoals hierboven is vermeld, zijn er niet altijd zoveel stoelen beschikbaar. Dat was maar op een drietal data in de maand waarin ik graag zou willen vliegen. Maar dan was er ook nog een extra probleem, want ik woon in Amsterdam en niet in Doha. Dus moest ik ervoor ook nog een vlucht naar Doha zien te vinden, die een beetje prima aansloot. En om het extra moeilijk te maken, kun je bij British Airways (waar ik het Qatar Airwaysticket kon en wilde boeken) niet zoeken op verschillende klasses. Ik kan niet tegen die zoekmachine zeggen ‘hoi ik wil naar Doha in business en dan in first naar Bangkok’ maar ik kan wel los deze twee segmenten zoeken. Maar ik mag van die website ook niet twee tabs tegelijk open hebben vanwege mij onduidelijke redenen. Kortom: gepuzzel met naast mijn laptop een papiertje met wat krabbels.

Ik vond gelukkig iets.

Een vlucht op de ene dag van Amsterdam naar Doha in business class (maar wel de beste business class ter wereld, vind ik) en dan een paar uur later in first class naar Bangkok met dezelfde airline.

Top.

Prima business class, volgens mij.

Met deze informatie in mijn hoofd belde ik British Airways. Daar kunnen ze namelijk wel één boeking voor je maken in twee klasses, wist ik door wat gegoogel te ontdekken.

Helaas is deze klantenservicelijn, net als alle klantenservicelijnen ter wereld, drukker dan u van ons gewend bent, dus kreeg ik na een kleine drie kwartier iemand aan de lijn die mijn gevonden tickets niet kon vinden en dus ook geen boeking voor me kon maken.

‘Ja meneer, er zijn andere stoelen beschikbaar in uw systeem dan het onze.’

Nog ziets onverklaarbaars aan de wondere wereld van tickets boeken. Dat de agent van de airline zelf niet de stoelen voor je kan boeken die je wel zelf online kan boeken.

Prima. Ik doe het wel zelf.

De website gaf aan dat er beschikbaarheid was voor twee personen en een baby tussen Amsterdam en Doha voor 43.000 British Avios per persoon (en 10% van de prijs (4.300 Avios) voor een baby). 90.300 in totaal dus. De belastingen à €110,04 per persoon waren nog te overzien, maar de kosten van €0 per baby waren nog beter.

Een vlucht tussen Amsterdam en Doha met Qatar Airways kost 43.000 puntjes bij British Airways €111

Voor de vlucht tussen Doha en Bangkok was de prijs 75.000 Avios per neus (en 10% van de prijs voor het babyneusje: 7.500 Avios). 157500 in totaal dus. De belastingen à €106,87 per neus waren nog te overzien, maar de kosten van €1,35 per baby waren nog beter.

De complete som voor het jonge gezin was dus €435,79 aan belastingen bovenop de puntenkostenpost van 247.800 British Airways Avios.

Ik had nog wat puntjes staan op mijn Britishairwaysacount, maar ik moest wel mijn American Expressbudget aanspreken om die 250.500 vol te maken. Had ik alles moeten overboeken van American Express, dan had ik liefst 313.125 membership rewards nodig gehad (omdat dit zich met een wisselkoers van 5:4 vertaalt naar 250.500 punten). Gelukkig maakte ik ook gebruik van een household account, een aardige feature van British Airways die je gespaarde punten laat delen met anderen (niet per se familie). En dus koppelde ik het account van mijn vriendin aan dat van mij en trok ik haar account deels leeg.

Klik klik klik et voilá. Het was gelukt.

First class vliegen met een baby. Voor de lieve som van €1,35.

De punten waren de adder onder het gras.

Lees alles en krijg nieuwe posts in je mailbox