Omgekeerd first class vliegen

Meer over first class vliegen:

In 2012 ging ik voor het eerst naar Zuid-Afrika. Mijn op één na beste vriend nodigde onze vriendengroep uit om er kerst en oud & nieuw te vieren (en ik moest ook als uitsmijter aan het werk tijdens een door hem geopende kroeg met oud & nieuw, maar dat wist ik van tevoren niet).

Die trip bleek het begin van een traditie, want sindsdien ben ik ieder jaar in de winter in Kaapstad te vinden. Ik ga daar dan op trainingskamp (luxe woord voor heel vaak naar de gym gaan en goedkope eiwitpannenkoeken eten bij Nü—ik ben verre van een topsporter), schrijf er meestal veel stukjes voor m’n blog en boeken en word er vooral blij van veel zonlicht en warmte. Want als het in Nederland alweer een tijdje rukweer en donker is, wordt het in Kaapstad steeds warmer en zonniger.

Die jaarlijkse winter retreat doet me ieder jaar erg goed. Ik beklim dan ook ieder jaar mijn favoriete berg (zie onder voor mijn favoriete berg op mijn favoriete dronevideo) en ga daar zonder ironie een beetje zitten mijmeren over mijn vorige en komende jaar. Al met al zijn er dus genoeg redenen om te gaan.

In de winter van 2013/2014 (mijn tweede trip naar Kaapstad dus), betaalde ik niet minder dan €1169,57 voor een niet eens rechtstreeks retour van Amsterdam. Ik dacht toen dat het niet goedkoper kon én ik wilde per se in een bepaalde specifieke periode, dus ik twijfelde niet eens zo lang om dit bedrag op de rekening van KLM te storten.

Zes jaar later (ik heb het over nu) lig ik nog wel eens wakker dat ik ooit zoveel voor een ticket heb betaald.

Lekker niet-rechtstreeks maar ook duur naar Kaapstad

Tegenwoordig vertel ik mezelf nog nauwelijks dat ik op precieze data per se naar een bepaalde plek moet reizen. In het geval van de wintervakantie naar Kaapstad is het nu vooral ergens tussen november en februari en verder tussen de tien dagen en zes weken.

In dat flexibele reizen ben ik steeds beter geworden. Vorig jaar was ik een fractie van die helse €1169,57 kwijt. Sterker nog: ik ging tweemaal retour (eerst om een boek te schrijven en de tweede keer om zes weken te chillen met m’n liefje), voor €482,17 en €502,48 retour. Beide met British Airways via Londen.

En omdat ik dat boeken van vliegtickets, zoals je misschien weet, een leuk spelletje vind, wilde ik het in 2018/2019 nóg beter doen. Dus nog meer reis voor minder geld.

Je kunt straks lezen dat dat aardig gelukt is maar nu weet je dus alvast waarom Thuisblijven is duurder je geld bespaart.

American Express en Singapore Airlines

Het was dit jaar behoorlijk simpel om goedkoop naar Zuid-Afrika te gaan. Omdat ik een boek schreef over vliegtickets en met een affiliate link een American Express creditcard aanraadde (niet gesponsord trouwens, je kunt hier lezen waarom ik ‘m tof vind), sprokkelde ik nogal wat American Expresspunten bij elkaar. Die punten kan ik overboeken naar frequent flyerprogramma’s van airlines en daarmee kan ik weer tickets kopen. Dan zou ik alleen maar een paar tientjes aan belastingen bij moeten betalen.

Zo zag ik op awardhacker.com dat een ticket van Amsterdam naar Kaapstad in business class me 45.000 Singapore Airlines Krisflyer miles zou kosten.

AMS-CPT uitgedrukt in punten

Ik had helemaal niet zoveel punten gespaard bij Singapore Airlines, maar met die eerder genoemde American Express kaart boekte ik 56.250 punten over (tegen een wisselkoers van 5 tegen 4) waardoor ik dus 45.000 punten op mijn account bij Singapore Airlines had.

Vervolgens zocht ik op united.com (een partnerairline uit de luchtvaartalliante Star Alliance die je in tegenstelling tot Singapore Airlines wel goed naar vluchten laat zoeken die je met punten kunt kopen) naar beschikbare vluchten en noteerde m’n gewenste vluchten. Dan zou ik die door een simpel belletje naar een (Nederlands sprekende) medewerker van Singapore Airlines gemakkelijk kunnen boeken.

Een enkele reis van Amsterdam naar Kaapstad (of iedere andere plek in regio ‘Afrika’) was dus 45.000 punten, plus een paar tientjes toeslagen. Maar daar kom ik zo wel op.

Delta Air Lines

Omdat ik al vroeg was begonnen met het sparen bij Delta Air Lines, had ik daar genoeg punten verzameld om een business class ticket terug te boeken. Daar kost een business class ticket van Kaapstad naar Amsterdam 65.000 punten. Dat aantal had ik bijeengesprokkeld door de afgelopen tijd te vliegen met partners van Delta zoals KLM, Garuda Indonesia en China Southern. De toeslagen zouden in totaal ZAR473,68 zijn. Dat is €29 en dan overdrijf ik nog een paar cent.

Totale kosten voor een business class ticket van Kaapstad naar Amsterdam

Dus heen zou ik een ticket kopen met 45.000 punten van Singapore Airlines (en €28), terug zou ik dat doen met 65.000 punten van Delta Air Lines (en €29).

Stoel 1A yes please

Een retour Amsterdam – Kaapstad in business class voor €57 en punten dus. Hell yes. Dat is iets minder dan €1169,57. Dat is 4,9% van de prijs. En dan in business class.

Kuttwitter

Ik stond op het punt om dit allemaal te gaan boeken, maar tegelijk zat ik ook op Twitter wat voor me uit te scrollen. Toen zag ik een tweet van @theboardingarea met een deep discount short airfare sale: een retour van Zuid-Afrika naar Spanje, via Londen, met British Airways, in first class (de langste vlucht) en business class (tussen Londen en Spanje), voor rond de $880,- (beetje afhankelijk van precieze vertrek- en aankomstluchthavens).

Nu ik dit schrijf is het ticket dat ik uiteindelijk zou boeken voor €773,81 te koop voor €6622(!) dus ja, het was uitverkoop.

Normale prijs

Nu vraag je je misschien af waarom ik interesse heb in een retour vanuit Johannesburg naar Barcelona, als ik net op het punt stond een retour in business class te boeken voor €57. En dat is is geheel terecht.

Ik zal het proberen uit te leggen.

Allereerst ben ik een vliegtuignerdje dus vind ik vliegen niet zo heel erg. Als dat in first class is, dan vind ik dat gewoonweg fantastisch. Zelfs bij British Airways, dat niet per se bekend staat om haar fantastische first class ‘product’.

First class vliegen is een ervaring op zich. En ik ben arm, dus heb er alleen het geld over bij zo’n enorme aanbieding. Dan doe ik graag moeite om het in mijn schema te passen. Om dan voorin het vliegtuig in een bed van bijna 2 meter te slapen, naar een spa te gaan op de luchthaven, in een luxe lounge te chillen en heel decadent te doen terwijl ik het niet ben (vergeet niet dat ik uit Hoogeveen kom en de Boer van achteren heet).

Daarnaast spaar je ongelofelijk veel punten met first class tickets. Dit ticket is goed voor 38.144 British Airways Avios. Daar kun je, om maar iets geheel willekeurigs te noemen, weer een ticket van Hong Kong naar Mumbai in business class (met Cathay Pacific, maar geboekt met punten van British Airways) mee kopen. En zo blijf je dus aan de gang.

Bovendien heeft British Airways een actie tot het einde van 2018 waarbij vluchten dubbele punten geven. Van die 38.144 is er een aantal al bonuspunten omdat ik een silver member ben bij hun frequent flyer programma, maar een groot deel wordt dus verdubbeld. Met al die gespaarde punten kan ik dus weer nieuwe business class tickets kopen en, reeds vermeld, zo blijf ik aan de gang. En dat is helemaal mooi.

Nou, daarom had ik wel €774 over voor een first class retour uit het land waar ik naar toe wilde naar een land waar ik helemaal niet naar toe wilde. Dan zou ik er wel een paar mouwen aan passen.

En dan wel vanuit Johannesburg want op die vlucht vliegt een Airbus A380 met een prima first class (check het in deze video) en vanuit Kaapstad is dat een roestige Boeing 747 en ik vind dat een lelijk ding.

Dus nu had ik opeens een retour vanuit een land waar ik eigenlijk naar toe wilde, wat betekende dat ik er echt twee keer naar toe moest. Maar dat was niet erg want eind november zijn mijn op één en op twee na beste vrienden er en begin januari de neef van mijn op één na beste vriend en m’n zus en zwager en nichtjes. Dus dat is, naast zonlicht en trainingskamp, allemaal goede redenen om twee keer te gaan.

En die punten dan?

Die twee award-tickets uit het begin van het verhaal boekte ik ook. Heen werd dat Amsterdam – Oslo – Stockholm – Addis Abeba – Johannesburg (er was geen beschikbaarheid meer voor vluchten die je met punten kunt boeken naar Kaapstad) en terug Kaapstad – Amsterdam.

Dus daarmee had ik twee tripjes die nog niet echt lekker af waren.

AMS-OSL-ARN-ADD-JNB,JNB-LHR-BCN
BCN-LHR-JNB,CPT-AMS

Dus van Barcelona heb ik een retour naar Amsterdam nodig. Heen in begin december en terug eind december. Daarvoor betaal ik het niet voordelige tarief van €164, met KLM. Want ik weiger met Ryanair, Vueling en Transavia te vliegen. Nu heb ik van beide tripjes een los eindje opgelost (pun intended).

BCN-AMS-BCN

Dan missen er nog drie segmenten. Op de eerste trip een retour van Johannesburg naar Kaapstad en op de tweede trip een enkeltje van Johannesburg naar Kaapstad.

Gelukkig zijn er veel aanbieders op deze route (en zijn de prijzen dus laag). die met 4,6 miljoen passagiers per jaar de drukste route in Afrika is.

Genoeg keuze, genoeg tijden

Dus ik koop drie enkeltjes voor, laten we hoog afronden, €60 per stuk.

En zo is het rondje compleet:

Trip 1

Totaal €617 (9 vluchten, 1 first, 5 business, 3 economy)

  • Amsterdam – Oslo met SAS in business class en Oslo – Stockholm – Addis Abeba – Johannesburg met Ethiopian in business class (voor 45.000 punten bij Singapore Airlines KrisFlyer en €28.
  • Johannesburg – Kaapstad met British Airways (waarschijnlijk) in economy class voor €60
  • Kaapstad – Johannesburg met British Airways (waarschijnlijk) in economy class voor €60
  • Johannesburg – Londen – Barcelona met British Airways in first en business class class voor €387 (helft van een als retour geboekt ticket)
  • Barcelona – Amsterdam met KLM in economy class voor €82 (helft van een als retour geboekt ticket).

Trip 2

Totaal €558 (5 vluchten, 1 first, 2 business, 2 economy)

  • Amsterdam – Barcelona met KLM in economy class voor €82 (helft van een als retour geboekt ticket)
  • Barcelona – Londen – Johannesburg met British Airways in business en first class voor €387 (helft van een als retour geboekt ticket)
  • Johannesburg – Kaapstad met British Airways (waarschijnlijk) in economy class voor €60
  • Kaapstad – Amsterdam met KLM in business class voor 65.000 Delta Air Lines Skymiles en €29
AMS-OSL-ARN-ADD-JNB-CPT-JNB-LHR-BCN-AMS-BCN-LHR-JNB-CPT-AMS

Overdreven? Ja.

Goedkoop? Ongeveer even duur als dat ene economy class retourticket uit het begin van deze post.

Leuk? Vind ik wel.

Nouja, kijk maar even wat je er mee doet.

Of lees m’n boek Thuisblijven is duurder.